fredag 21. september 2012

Pannekaker


Her i huset lager vi ofte pannekaker til kvelds. Og siden vi liker at barna spiser sunn mat, så kjører vi den grove varianten. Storebror har fått servert disse siden han var rundt ett år, og synes at de er supre. Lillesøster har fått smake et par ganger, og var veldig ivrig hun også.
Vi serverer de som oftest bare som de er, eller med friske bær om vi har det tilgjengelig.
Jeg husker ikke helt hvor oppskriften er fra, eller om vi muligens har blandet noen oppskrifter for å få de vi lager i dag. Jeg så ihvertfall at jeg hadde lagt ut en lignende oppskrift for to år siden, men den var ikke lik den vi bruker i dag. Den vi bruker nå er ihvertfall som følger:

4 egg
1 dl havregryn
1 dl sammalt hvete, fin eller grov
2 dl siktet hvetemel
2 ss rapsolje
en liten klype salt
ca 5 dl ekstra lett lettmelk (det funker forøvrig også med havremelk, om det er noen som er på melkefri diett!)

Pannekakene blir litt tjukke, så vi pleier å steke de på størrelse med lapper.

God helg!!


6 kommentarer:

Pernille Ulrikke sa...

Har lenge lurt på hvordan man lager sunne pannekaker uten å helt søke meg frem til det. Her kom oppskriften rekende på et fat! Store muligheter for at det blir sunne pannekaker til lunsj/kvelds i helga.

Thank you Mona :-)

Siv Iren sa...

Nesten helt lik oppskriften jeg bruker når jeg lager grove vafler :) Skal teste disse en gang. Barna vil ha pannekaker hver dag, men jeg er ikke fullt så begeistret, hehe :)

Størstepia sa...

Vi pleier også å lage slike pannekaker, og storebror elsker dem!
Herlig pannekakebilde:-)
Ha en super helg!
Klem fra Kjersti

Anonym sa...

Tusen takk for oppskrift!! Den skal lages i morgen kveld :-)

line, 26 sa...

Så lurt med et grovere alternativ til pannekaker! :) den oppskriften må nok prøves ut, ettersom pannekaker er en slager her i heimen! Jeg må bare få si at jeg har kosa meg med lesing av bloggen din, som jeg nylig oppdaget:) har bladd meg tilbake i arkivet ditt og lest om både barneoppdragelse (har selv en to åring som allerede har begynt å trasse så smått...), svangerskap, fødsel og barseltid. Venter nr to i november og så det var mye interessant lesestoff som jeg kunne kjenne meg igjen i. Attpåtil har jeg nettopp søkt om svangerskapspenger, noe som for meg var helt ukjent, var derfor litt greit å se at det er andre i samme båt :)
Kommer nok til å titte innom med jevne mellomrom,selv om jeg ikke alltid er like flittig på å legge igjen spor etter meg;)
Småtrollene dine er jo bare så nydelige!;) det samme er alle nyfødt bildene jeg har sniktitta litt på ;)
Ha en riktig fin søndag!:)

Anne-Marte sa...

Kan bekrefte at denne oppskriften passer utmerket også til vafler! Jeg la til en teskje bakepulver så funka det fint. Testa også de siste vaflene med å legge til litt revet eple og kanel, noe som også ble en fin variasjon!