onsdag 31. august 2016

Tips til deg som snart skal føde


Om veldig kort tid så blir jeg gammeltante. Jeg har jo vært gammeltante i noen år allerede, men nå er det en niese som venter sitt første barn. Og det er jo liksom litt annerledes, for at er det hun som skal gå igjennom en fødsel, i steden for en kjæreste av en nevø som det har vært de andre gangene. Så her om dagen begynte jeg å pepre henne med gode råd for fødselen. Haha, er det ikke fint hvordan alle erfarne mødre vil komme med alle sine beste råd??? Jeg husker godt hvor overraskende jeg syntes det var da jeg var førstegangsgravid og oppdaget at alle damer som hadde barn hadde lyst til å dele sine fødselsopplevelser og sine beste tips. Men jaggu blir man ikke sånn selv også..

Og etter å ha skrevet meldinger med gode råd til henne, så fant jeg ut at dette måtte jeg jo bare få inn i et eget blogginnlegg. Så her kommer mine beste råd for fødselen til de som ikke har født enda:


  • Det gjør vondt å føde! Forbered deg på at det kommer til å gjøre så vondt at du tror at du skal dø. Det gjør det nemlig for veldig mange, og hvis du er så heldig at du ikke tror at du skal dø underveis så kan du ta det som en positiv overraskelse! Jeg var så heldig å få den hyggelige overraskelsen da jeg fødte vår første, det ble aldri SÅ vondt som jeg trodde at det skulle bli.
  • Hold deg i bevegelse så lenge du orker når fødselen er i gang. Gå en tur og tenk på noe fint!
  • Ikke stritt imot smertene!!! La kroppen jobbe og prøv så godt du kan å slappe av.
  • Når smertene setter inn som verst må du huske på å puste. Fokuser bare på å puste; dype drag - inn gjennom nesa og ut gjennom munnen - inn gjennom nesa og ut gjennom munnen
  • Tenk på at du snart er ferdig! For hver rie er det en mindre igjen...
  • Hør på hva jordmoren kommer med av råd, men si ifra hvis det er noe du ikke ønsker eller føler at du klarer! Et av de beste rådene jeg følte at jeg fikk var å blåse som om jeg skulle blåse ut et lys når hodet til babyen stod i åpningen. 
  • Ja, og det er sykt vanskelig å ikke presse når hodet står i åpningen og jordmor ber deg om å holde igjen til neste rie. Men det er for at du ikke skal revne hele veien ned, så prøv så godt du kan!
Det var de tingene jeg kom på for øyeblikket. Det er sikkert flere ting som ikke hadde vært dumt å få med, så kom gjerne med tips om dere andre har noen gode råd! Og masse lykke til til alle som skal ut i ilden snart!! Det er GØY å føde, selv om det gjør forferdelig vondt. Jeg skulle gjerne født igjen og igjen og igjen og igjen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjære Mona-mor
Så gode råd å ta med seg. Vi gleder oss stort over bloggen din. Elsker bildene dine- og alt du skriver om mine kjære tanteunger!
I dag skal Mona-smootien lages ;-)

Klem fra tante-Hilde